Hörselns möjligheter 👂 

Runt den här tiden börjar många att arbeta efter en underbar semester. Jag har också börjat arbeta och är mycket nöjd med det här årets sommarsemester. Att komma tillbaka till arbetet innebär att det är mycket som jag borde ha kommit ihåg eller åtminstone ha skrivit upp på något bra ställe för att komma ihåg. 

    Jag åkte till min första arbetsdag utan varken mitt passerkort eller arbetstelefon. Vad det gäller arbetstelefonen, så var det inte på något sätt kritiskt eftersom få av kollegorna hade börjat arbeta. Angående passerkortet så kunde det ha varit kritiskt, men tur i oturen så fungerarade inte systemet för kortläsarna särskilt bra den dagen och jag hade möjlighet att smita in via lagret. 

    En längre frånvaro som en sommarsemester innebär ungefär samma problem för inloggningen till datorn. Det minnet var helt blankt, d.v.s. mitt minne, inte datorn’s och jag fick pinsamt nog besöka IT – avdelningen runt 6 gånger för att få ordning på det, då syftar jag på inloggningen, för mitt minne kunde de inte åtgärda. En av orsakerna var att eftersom datorn inte var uppkopplad till nätet, så hade den inte uppfattat ändringen av lösenordet. Det positiva med IT – besöken, var att jag fick tips på en enligt utsago fantastiskt god engelsk våffelliknande rätt som kallas crumpets. De är väldigt goda att rosta och sedan ha sylt på, smör passar också, men sylt är bäst enligt min kollega. 

    Efter en lyckad inloggning, så inser jag att det är enorma mängder mail, där ett fåtal är viktiga eller intressanta. Oavsett hur viktiga eller intressanta de är så innebär de en skön mjukstart på arbetet att i lugn och ro få läsa igenom dem. Det näst intill folktomma kontoret är också en skön mjukstart. Det är så tyst och stilla att det enda som väsnas är städerskan som går runt och dammar och ibland tömmer papperskorgar.

    Det var mycket omkringinformation, men det är mailen som jag ska komma till. Vi får många mail som handlar om hur livet förändras när en människa får tillbaka hörseln, i form av en hörapparat, eftersom det är sådana som vi bygger och säljer på mitt arbete. Det är fantastiska berättelser där användaren beskriver hur hörseln försvann, hur livet var i tystnaden och förändringen som inträffade när de fick hörseln tillbaka via en hörapparat, som i vårt fall är förankrad i skallbenet. Det som berättas är fantastiska livsöden och alla sprudlar av glädje och det är enormt uppskattande att få lyssna till de här berättelserna. Efter att ha lyssnat på flera stycken av dem så slog det mig att tack vare ett inträde från den tysta världen till den ljudliga världen, så har det för majoriteten av de som berättar öppnats upp fantastiska möjligheter. En del har börjat läsa på högskola för att de nu har möjlighet att höra vad läraren säger. En del har börjat ta danslektioner, då de har fått tillbaka möjlighet att höra musiken. En del har fått ett drömjobb, då de kan höra och argumentera i en rättssal m.m.

    Det finns så otroligt mycket positivt som vi har tillgång till om vi bara stannar upp och inser vilka fantastiska resurser som vi har inom oss. Möjligheterna är enorma, men vi har lättare att fokusera på begränsningarna än vad vi har för att fokusera på våra möjligheter. Istället för att prata om det som vi tror att vi skulle kunna klara av, så borde vi prata om det som vi har ambition och vill klara av. När vi fokuserar på visioner och möjligheter så kommer vi att på ett positivt sätt få hjälp till att ta rätt beslut långsiktigt och på kort sikt ger det enormt mycket glädje. 

    Leave a Reply

    