Vänskap 

I vintras var jag och pappa på filosofidagen och lyssnade på olika berättelser om hur man ser på vänskap. Det var väldigt intressant, på det sättet att jag fick nya infallsvinklar på vänskap, som jag inte har reflekterat över eller tänkt på. Nya infallsvinklar tycker jag alltid är intressanta eftersom jag känner att de motar bort stagnation. Från filosofidagen tänkte jag ta upp lite av det som sades och de olika funderingarna och definitionerna av vad vänskap är, som togs upp. Ibland har jag lagt till egna kommentarer och funderingar till det som sades. För säkerhets skull, är det bäst att säga, att jag kan ha missuppfattat, hört eller kommit ihåg fel. 

I en vän kan jag se ett annat jag, för att vi speglar varandra och det jag ser hos vännen hjälper mig att förstå sidor hos mig som jag kanske inte alltid är medveten om. Vill jag, så finns en möjlighet till att lära mig något om mig själv via det jag ser hos vännen. Vänner vill varandra ömsesidigt väl och det är det som skapar förutsättningar för mig att lära mig saker om mig själv.

Vänner tittar inte bara varandra i ögonen utan också åt samma håll. Vänskapsrelationer är olika eftersom grunden till vänskapen är olika och unik precis som de personer som ingår i vänskapen. Enligt Aristoteles finns det något som kallas karaktärsvänskap vilket grundar sig i att jag är vän med en person p.g.a den’s personlighet och så som den egentligen är och det vännen vågar visa av det som finns under ytan. I den här typen av vänskap så har vännerna förverkligat och förverkligar sig själva på ett intelligent sätt. 

Vänner bär spår i oss, som ett inbott hus, som bär spår av dem som bor där. Jag är på samma sätt en del i vännens berättelser liksom vännen är en del i mina berättelser. Vänskapen är en känsla av trygghet, där man vågar visa vem man är och vet att det håller ändå. Vänskapen jämnar ut skavanker med tiden och man ger och tar i en vänskapsrelation men inte på kronan. 

Vänskap utgörs av en vän som man skapar ett förhållande med, vilket är ett jämlikt förhållande. Vänskapen är bortanför egona som ingår i den och man kan också se de som deltar i vänskapen som själsfränder. Att ingå i en vänskapsrelation är att gå utanför sin egen bekvämlighetszon och vänskap är inte korrumperade.

Obesvarad kärlek är ett vanligt uttryck, både i filmer och musik, men mer ovanligt är obesvarad vänskap. Däremot är det en minimal gräns mellan vänskap och kärlek. Vänskap bidrar inte till konsumtion, vilket däremot kärleksrelationer gör, med t.ex barn och deras behov av mat och kläder, större bostad, större bil osv. Samhället ser på de människor som ingår i samhället som ekonomiska enheter och utifrån det perspektivet värderas vänskapsrelationer lågt jämfört med kärleksrelationer. Ett genomgående tema i många låtar är att de ofta handlar om bl.a obesvarad kärlek, otrohet, förälskelse och att dela resten av livet med varandra. Inte så många handlar motsvarande om vänskap. Musikens och filmernas påverkan på oss kan undermedvetet få oss att tro att kärlek måste se ut och vara på ett speciellt sätt vilket kan vara en begränsning. Den begränsningen finns inte på samma sätt i en vänskapsrelation, vilket också kan göra den mycket mer fri och obunden i förhållande till en medial uppfattning. 

Leave a Reply

