Frihet – behovsanpassat, eller? 

Frihet är att ha det jag behöver.

Hur väl stämmer det påståendet? Det kanske beror på vem man frågar. Men jag tror ändå att det finns ett universellt svar. Hur är det möjligt med ett universellt svar? Därför att vi innerst inne är lika varandra. Vi behöver ha samma saker tillgodosedda i alla fall om man utgår från Maslows behovstrappa. Den bygger på att vi har fysiologiska behov som bl.a. mat, hem och sex, på de fysiologiska behoven byggs trygghet, gemenskap, självkänsla och självförverkligande, där allt kan existera samtidigt men behov som självkänsla och självförverkligande blir inte viktiga om t.ex inte de fysiologiska behoven, trygghet och gemenskap är tillgodosedda. De här behoven är detsamma oavsett vilket land vi bor i och därav möjligheten till ett universellt svar.

Men att definiera frihet utifrån att mina behov är uppfyllda låter kanske lite för enkelt. Kanske är det just det som gör hela teorin smart. För om det jag behöver, inte är tillgängligt eller att jag saknar det, så kommer jag att använda min tid till att försöka fylla de behoven. Jag är då inte helt fri, eftersom jag strävar efter att fylla delar av mina behov, vilket gör att jag saknar friheten till att göra det jag skulle kunna ha gjort, om de behoven var tillgodosedda. Trygghet och gemenskap är behov som kan pendla beroende på vilken situation jag befinner mig i, vilka människor som just då är närvarande eller var i livet jag befinner mig. De fysiologiska behoven kanske är de som påverkar oss mest i form av hunger eller otryggheten i att inte ha ett fast ställe att bo på, att man måste flytta varje natt eller kvartal utan att vilja eller önska det och inte veta vart man ska ta vägen nästa gång. 

Om vi ser behoven utifrån en materiellt hög levnadsstandard, då jag inte saknar något för att överleva och dessutom har lite mer än vad jag behöver, så kanske en del skulle definiera det som att jag är helt fri. Men jag är inte helt säker på att det är så, därför att ägande förpliktigar. Som exempel, när vi flyttade till ett hus, så märkte vi snart att huset krävde uppmärksamhet i form av skötsel, som renovering och underhåll. Här finns i och för sig, också en typ av frihet i att kunna njuta av en trädgård, sola på altanen o.s.v. Om friheten med husägandet överstiger behovet av renovering och underhåll, då har man uppnått en frihet som är värd investeringen. Om det är tvärtom så blir jag slav under huset och huset äger min frihet och friheten har därmed fråntagits mig. 

Jag fick min frihetsteori bekräftad vid ett intressant samtal med S. Det är inte helt statistikt rätt med en verifiering från ett håll, men vi får se till principen. Där S drog paralleller till en bil som S hade ägt tidigare. Det var en jättesnygg bil som var otroligt rolig att köra, men den kostade att äga. Det bidrog till nedskärningar på andra områden och efter ett kort tag så var bilägandet inte värt de uppoffringar som S var tvungen att leva med p.g.a. den begränsade friheten och bilen såldes. Det kräver en klarsynthet att komma fram till rätt beslut, men när man gör det, så skapar det en befrielse. Ibland kan det också finnas en frihet i att veta, att det finns valmöjligheter. 

Man skulle kunna påstå att om jag hade råd, så skulle jag kunna anställa någon som skötte om underhållet och då behöver jag inte bry mig om det, utan jag kunde ägna mig åt t.ex. självförverkligande. Helt sant, men ju fler saker jag äger och personer som jag anställer, ju större krav får jag på mig, som förpliktigar och begränsar min frihet. Här tillkommer också att de saker som jag äger, kan vändas mot mig och när jag som minst anar det så tar sakerna kommandot och äger mig istället för tvärtom. När jag ägs av något eller någon, så har jag tappat min frihet och hamnat i ett slaveri, oavsett om jag är rik eller fattig. 

Min summering är, att jag är som mest fri när mina behov är uppfyllda, varken mer eller mindre. 

Leave a Reply

