Annan vinkling av film đŸŽ„Â 

Liksom handlingen i filmen Moana, sĂ„ handlar de flesta Disneyfilmerna om att tro pĂ„ sig sjĂ€lv nĂ€r den tilldelade eller sjĂ€lvpĂ„tagna uppgiften ska genomföras, vilken oftast har stor betydelse för mĂ„nga mĂ€nniskor eller för den enskilde individen. Uppgiften Ă€r filmens handling. I början finns det en inspiration till uppgiften, men efter hand gĂ„r tron pĂ„ att klara av uppgiften över till tvivel pĂ„ om man verkligen gör rĂ€tt eller kanske tillskriver sig sjĂ€lv för stor betydelse. Det kan ocksĂ„ vara en misstro som t.ex, ska verkligen lilla jag utföra den hĂ€r stora uppgiften? Är jag bĂ€st lĂ€mpad? Borde inte nĂ„gon annan ta sig an den hĂ€r uppgiften? Uppgiften kĂ€nns större Ă€n vad jag klarar av. En liten nyans av jantelagen med andra ord. Uppgivenhet prĂ€glar den hĂ€r fasen Ă€nda till dess att huvudpersonen inser att det faktiskt inte finns nĂ„gon annan som kan utföra just den hĂ€r uppgiften. PĂ„ samma sĂ€tt som jag inte kan överlĂ€mna mitt liv till nĂ„gon annan att leva, eller lika lite som jag kan leva nĂ„gon annan mĂ€nniska liv. Vid den insikten tar huvudpersonen ett djupt andetag och blicken domineras av beslutsamhet och sedan kör hon jĂ€rnet. Oftast, om inte alltid, sĂ„ slutar det med att huvudpersonen faktiskt klarar av den svĂ„ra uppgiften och ett stort vĂ€lbefinnande infinner sig, eftersom man har gjort det som man var Ă€mnad till att göra och besegrade det som nĂ€stan sĂ„g ut att vara omöjligt. 

Spontant kom jag hĂ€r att tĂ€nka pĂ„ nĂ„got som stĂ„r i Bibeln. Den hĂ€r kopplingen eller associationen Ă€r helt ny för mig och jag har aldrig tĂ€nkt pĂ„ filminnehĂ„ll och bibelbudskap pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet tidigare. Men faktum Ă€r att de bĂ„da budskapen korrelerar över förvĂ€ntan och upptĂ€ckten kĂ€nns nĂ€stan magisk, dĂ€rför att bibeln beskriver handlingen i mĂ„nga filmer, Ă€ven om just Gud inte sĂ€rskilt ofta Ă€r med i sjĂ€lva filmen. “Era prövningar har inte varit övermĂ€nskliga. Gud Ă€r trofast och skall inte lĂ„ta er prövas över förmĂ„ga: nĂ€r han sĂ€nder prövningen visar han er ocksĂ„ en utvĂ€g, sĂ„ att ni kommer igenom den.” (1 Kor 10:13 Bibel 2000)

Det Ă€r just det som hĂ€nder i mĂ„nga filmer, att den uppgift eller prövning som ska tas itu med ocksĂ„ klaras av. En av anledningarna till att uppgiften klaras av Ă€r att man Ă€r Ă€mnad till att utföra den, för det Ă€r just det som huvudpersonen Ă€r, Ă€mnad till just den uppgiften, Ă€ven om det inte Ă€r uttalat. 

För lĂ€nge sedan, lĂ€ste jag i en tidning ungefĂ€r sĂ„ hĂ€r; Det Ă€r viktigt att göra det som jag Ă€r Ă€mnad till att göra. För nĂ€r jag gör det som jag Ă€r Ă€mnad till att göra, dĂ„ finner jag den rĂ€tta platsen för mig i mitt liv, dĂ€r jag passar perfekt och dessutom tar jag ingen annans plats (dĂ€r jag inte passar lika perfekt in). En effekt av att hitta det omrĂ„det dĂ€r jag Ă€r Ă€mnad till att vara, Ă€r att det ger mig en stabil grund att stĂ„ pĂ„ som mĂ€nniska. 

Ett liknande tema finns i filmen “Sagan om ringen”, i slutet av 3:e filmen (finalen) Ă€r uppgivenhet, tvivel och mod en iterativ process. Men en annan sak som Ă€r intressant i upplösningen, Ă€r svĂ„righeten att fatta ett beslut nĂ€r det vĂ€l gĂ€ller. Det Ă€r lĂ€tt att ha en uppfattning om vilket beslut som ska tas, nĂ€r beslutet inte behöver tas. Det mĂ€rks pĂ„, hur mĂ„linriktade huvudpersonerna Ă€r under den 13 mĂ„nader lĂ„nga uppdraget/resan. Under hela resan genom de 3 filmerna rĂ„der det inte nĂ„gon tvekan förrĂ€n pĂ„ slutet, nĂ€r det verkligen gĂ€ller att genomföra beslutet som Ă€r resans mĂ„l. Tidigare har det varit solklart vad som ska och bör göras, men nĂ€r det faktum kommer, att beslutet mĂ„ste verkstĂ€llas dĂ„ Ă€r det inte lika sjĂ€lvklart lĂ€ngre. I slutet av filmen pĂ„börjar dĂ€rför huvudpersonen en analys av det sjĂ€lvklara mĂ„let med hela resan, men nu nĂ€r slutet Ă€r nĂ€ra, börjar övertygelsen att krackelera. NĂ€r Frodo (huvudpersonen) ska göra sig av med ringen (den genomgĂ„ende handlingen i de 3 filmerna) en gĂ„ng för alla, sĂ„ uppstĂ„r tvivel pĂ„ om han ska utföra elimineringen av ringen eller om han ska dra nytta av ringens kraft. Ringen elimineras, men det Ă€r mer pĂ„ grund av ett olycksfall Ă€n pĂ„ ett beslut, men effekten Ă€r positiv, vilket var syftet med hela resan. 

Hur kan det bli sĂ„ hĂ€r? Är det nĂ„got som regissören lĂ€gger till för att öka spĂ€nningen? Jo, det Ă€r ett alternativ. Men gör jag en jĂ€mförelse med vardagen, sĂ„ gĂ„r det att konstatera att det Ă€r lĂ€ttare att ha en Ă„sikt om hur en vĂ€n ska agera i en viss situation, Ă€n nĂ€r jag sjĂ€lv stĂ„r i samma situation. DĂ„ Ă€r agerandet helt plötsligt inte lika sjĂ€lvklart lĂ€ngre. Vad kan det bero pĂ„? Kanske för att jag ser ett större spektra av faktorer nĂ€r jag sjĂ€lv ska ta beslutet jĂ€mfört med vad jag ser nĂ€r en vĂ€n ska ta beslut i en liknande situation. Det Ă€r troligtvis det spektrat som Frodo ocksĂ„ ser och gör en analys av. 

En summering, vad Ă€r budskapet frĂ„n den hĂ€r typen av filmer, eller kanske alla filmer? En förenkling Ă€r att det inte finns nĂ„gon vinst med att undvika jobbiga situationer. Vi vĂ€xer med utmaningar Ă€ven om de kan verka vara för stora till en början. Problemen kommer att kvarstĂ„ Ă€ven om vi tar en “genvĂ€g”. Vi kan aldrig blunda för vĂ„ra egna liv. Det handlar om hur jag hanterar det som jag möter och hur jag bemöter de enskilda situationerna. Det Ă€r först nĂ€r jag vĂ„gar ta hand om det som nĂ€stan kvĂ€ver mig, som jag kommer att utvecklas som mĂ€nniska och finna min plats i mig sjĂ€lv. Under hela resan/livet behöver jag stöttning av familj och vĂ€n /vĂ€nner. För pĂ„ ett sĂ€tt handlar det om att ha huvudrollen i sitt eget liv, precis som det finns en huvudrollsinnehavare i en film. En av vinsterna med att tackla de problem som jag möter Ă€r;

I de tuffaste situationerna har jag en unik möjlighet att lĂ€ra mig nĂ„got som jag aldrig skulle kunna ha fĂ„tt möjlighet till att lĂ€ra mig annars. (Ett Facebook citat). 

Resultatet ur den positiva synvinkeln, kan jĂ€mföras med kol. NĂ€r kol utsĂ€tts för högt tryck och hög temperatur under en viss tid sĂ„ förvandlas den till en diamant. Resultatet av att gĂ„ igenom svĂ„righeter och ta om hand den erfarenheten som kommer ut av det, ger mig möjligheten till att förvandlas nĂ„got vackert. 

Leave a Reply

