Tänk på döden 

När en fd jämngammal arbetskamrat  G gick bort nyårsafton 2016, startade det upp många tankar, både om döden och livet. 

Hur kan någon gå bort så ung, eller medelålders? Men cancer är aggressivt och det finns inte mycket som rår på det, tyvärr. Man önskar ibland att man hade veto i den typen av frågor, men så är det inte. Man måste på något sätt “gilla läget”, även om det inte är något man gillar. Det kanske skulle vara mer rätt att säga att man får acceptera läget så som det är. Situationen kan kanske i sin mest positiva nyans, skapa något som man kanske kan lära sig av. Däremot ser man aldrig innebörden av en situation när man är mitt i den, men det kan klarna efter några år. Distans till en upplevelse är oftast det som skapar förståelse till den, alternativt en aha-upplevelse. 

Efter sorgen kom stressen och frågorna; ​Hur kan jag hitta harmonin? Vad är det som saknas? Varför den här stressen? Känslan var, att jag hade en begränsad tid kvar och sedan skulle det inte finnas några valmöjligheter kvar. Jag vill inte dö nu, jag har inte tid med det. Det kändes som att jag inte hade tid att arbeta längre heller, för att arbetet tog för mycket av min tid som jag behövde ha till andra, viktigare saker. Det är så mycket jag skulle vilja hinna att göra samt tankar och funderingar som jag skulle vilja formulera innan jag går bort och ändå är jag kärnfrisk och stark och är inte i närheten av ett dödsbesked, eller ens en förkylning. 

Över en av ingångarna till Stampens kyrkogård står det “Tänk på döden”. Poängen med att jag ska tänka på döden, är att jag ska få en större uppskattning till livet. Det här var nästa fas i samband med G’s bortgång. När jag tänkte på döden så började jag plötsligt lägga märke till detaljer runt omkring mig som jag tidigare inte hade sett. Ungefär som när man har en begränsad tid på sig att göra något, som t.ex. de 2 veckorna när man är bortrest på semester och då lägger märke till mycket mer detaljer än vad man gör när man är hemma i vardagen. Jag såg och noterade detaljer i min omgivning på ett nytt sätt jämfört med vad jag hade gjort förut. Jag blev alltså mer närvarande i mitt eget liv, så började harmonin komma tillbaka och stressen avta. I samband med att stressen flyttade ut och harmonin flyttade in, så fylldes tomrummet med det som jag tidigare saknade, harmonin. 

Jag tänkte visualisera närvaron till livet, genom att använda mig av min kusins beskrivning av sina känslor när han träffade sin blivande fru. Det finns en samklang i de båda upplevelserna till själva närvaron i livet. Kusinen är lite konstnärlig, vilket gör beskrivningen ännu starkare. Hans beskrivning är ungefär så här; Innan jag träffade dig så hade mitt liv en del av färgerna i färgskalan, men efter att jag har mött dig, så exploderade mitt liv i en så total färgprakt som jag aldrig någonsin hade kunnat föreställa mig. 

När tomrummet fylldes av harmoni och jag blev närvarande i mitt liv, fick det konsekvensen att jag nu lever mer och intensivare på ett odefinierbart sätt. Kanske kan det förklaras med en mycket större närvaro till livet, där detaljerna har fått en mycket större innebörd. Det har gjort att jag lever nu och inte lever i längtan till nästa helg eller semester eller liknande, utan jag tar tillvara på den tiden som är nu och det är en helt fantastisk upplevelse. Min kollega F beskrev längtan till helgen eller semestern så här; Den som bara drömmer om framtiden och inte lever i nuet, drömmer om sin egen död. 

Det är en otrolig gåva och möjlighet att kunna njuta av allt det underbara som finns omkring mig just nu och det finns en fantastisk glädje i den möjligheten. 

Leave a Reply

