💘 KĂ€rlek 

En klar, solig och krispig höstdag nĂ€r jag studerade mĂ€nniskor pĂ„ gymmet, kom en tanke till mig, om kĂ€rlek. De flesta av de mĂ€nniskor som jag möter har skapats och fötts med kĂ€rlek  som drivkraft. TyvĂ€rr finns det undantag, men jag tror eller hoppas Ă€ndĂ„ att kĂ€rlek som drivkraft gĂ€ller för majoriteten av de mĂ€nniskor som blir till. Om det stĂ€mmer sĂ„ borde det ocksĂ„ innebĂ€ra att jorden bestĂ„r av mer kĂ€rlek Ă€n hat och att de som hatar Ă€r i minoritet. UtifrĂ„n det hĂ€r resonemanget, som kanske Ă€r vĂ€ldigt förenklat, sĂ„ borde det ocksĂ„ finnas en kĂ€rleksfullhet som de flesta mĂ€nniskor skulle kunna utstrĂ„la, men det verkar hĂ€nda nĂ„got pĂ„ vĂ€gen genom livet som dĂ€mpar den utstrĂ„lningen. Jag tĂ€nker, utifrĂ„n mig sjĂ€lv, att nĂ€r jag kĂ€nner mig Ă€lskad, sĂ„ kĂ€nner jag mig glad och nöjd och sett frĂ„n det perspektivet sĂ„ möter jag mĂ€nniskor som inte har den utstrĂ„lningen, Ă€ven om det var kĂ€rlek som startade personens liv.

Varför mÀrker vi hatet mer Àn kÀrleken? Kanske Àr det av samma anledning som vi mÀrker av oroliga tankar mer Àn de glada, trevliga och harmoniska tankarna.

För att visualisera de oroliga tankarna och hatet, sĂ„ tĂ€nkte jag ta en bild som stora L brukar anvĂ€nda. TĂ€nk dig en hink full av bollar. De allra flesta bollarna Ă€r fĂ€rgglada och lĂ€tta, ungefĂ€r som bollarna i ett bollhav. De symboliseras  av alla glada och positiva tankar och alla kĂ€rleksfulla mĂ€nniskor som finns pĂ„ jorden. Men sĂ„ finns det oroliga tankar och hatet pĂ„ jorden, det symboliseras  av nĂ„gra fĂ„ enstaka mycket tyngre svarta bollar. Vad hĂ€nder dĂ„ nĂ€r hinken skakas? De tyngre svarta bollarna fĂ„r en högre fart och nĂ€r de studsar mot hinken sĂ„ Ă€r det bara de svarta bollarna som mĂ€rks, eftersom det krĂ€vs mer styrka för att inte tappa hinken nĂ€r de trĂ€ffar hinkens vĂ€ggar. De lĂ€tta fĂ€rgglada bollarna fĂ„r inte samma hastighet och mĂ€rks inte pĂ„ samma sĂ€tt som de svarta bollarna. 

Jag tror att de svarta bollarna, Ă€r en av anledningarna till att vi mĂ€rker av det negativa mer Ă€n det positiva. Även om de Ă€r sĂ„ otroligt mycket fĂ€rre Ă€n de lĂ€tta fĂ€rgglada bollarna, sĂ„ pĂ„verkar de oss mer p.g.a. sin tyngd. 

Men oavsett förenklingen sĂ„ gillar jag tanken om kĂ€rlek som den dominerande kraften pĂ„ jorden 🌍. Bara tanken skapar en glĂ€dje i mig.

Leave a Reply

