Luftsmak 

Jag fick erfara en helt ny, men mycket spännande och fascinerande upplevelse en tidig vintermorgon. Vid ett djupt andetag precis där sjön öppnar upp och blir synlig, så känner jag att luften som jag andas in smakar något alldeles speciellt. Det är första gången som jag känner smaken av luft, jag har aldrig gjort det någonsin tidigare. Tyvärr har jag svårt att beskriva de smaker som jag upplevde, för de smakerna finns inte definierade i vår kokkonst.

 Jag tar flera andetag för att kunna göra en definition av vad det är för smak. Om jag ska försöka att göra en beskrivning av det, så skulle det vara som en svag nyans av en specifik smak men samtidigt en otroligt fyllig höst-vintersmak.

Det intressanta i upplevelsen är att luften smakade någonting över huvud taget istället för att vara omärkbar. Det fanns inte heller någon lukt i luften den här morgonen, som det finns när man öppnar ett helt nytt paket kaffe. När kaffedoften sprider sig och uppfyller hela köket, då kan luften i köket även smaka kaffe. Ungefär så som köksluften kan smaka kaffe, var det men utan att det fanns en lukt, det fanns enbart smaken av luften. Smaken skapade också en närvaro av luften, som jag annars tar för givet att den bara ska finnas där till mitt förfogande. 

Leave a Reply

