Respekt 

Vad innebär respekt? Vad grundar sig respekt i? Vad lägger jag för värdering i ordet respekt? Jag tror att det finns en ömsesidighet i det faktum, att när jag respekterar andra i samma utsträckning som jag respekterar mig själv eller tvärtom, när jag respekterar mig själv i samma utsträckning som jag respekterar andra. Den ömsesidigheten skapar en ödmjukhet gentemot livet och innebär att ju mer jag respekterar mig själv, desto mer kommer jag att respektera andra. 

Att respektera sig själv är att stå upp för sig själv och lyssna in vilka behov jag har och inte köra över mig själv. Att ge mig själv den tid som behövs för att låta själen hinna ikapp. (Ett sätt att låta själen hinna ikapp, kan vara att utföra det man har tänkt att göra i ett mycket långsammare tempo än vad man brukar). 

Idag har det blivit ganska vanligt att man ska vara duktig på väldigt mycket och på många olika områden som hemma hos familjen, arbetsliv och fritid. När man blir upptagen med att leverera resultat på olika områden, blir det lätt att man missar att lyssna in vad kroppen eller själen säger och risken är stor att man lyssnar mer på kraven än på sig själv. Det fungerar att lyssna på kraven vid vissa tider t.ex arbetstoppar eller vissa moment i en renovering, men är sällan en långsiktigt bra lösning. 

För att visualisera vad som händer vid stress, vilket bl.a. krav på olika nivåer, kan skapa, så ska jag ta en illustration som vi fick vid en föreläsning om stress på jobbet; 

En groda som sakta får vänja sig vid värme, när den sitter i vattnet i en kastrull, tolererar att befinna sig i en högre temperatur än vad en groda gör som inte har fått möjlighet att vänja sig vid samma temperaturhöjning. (Experimentet har gjorts med syfte att grodan ska leva under hela tiden, man har alltså inte låtit det gå så långt att grodan blivit kokt. Grodan har själv haft möjlighet att få bestämma när den ska hoppa ut ur kastrullen och det är då man har mätt temperaturen). 

Utan att göra alltför starka kopplingar mellan människor och grodor, så kan det konstateras att vi lätt vänjer oss vid vissa nivåer även om de inte är hälsosamma. Det är otroligt viktigt att skapa en medvetenhet och lyhördhet gentemot sig själv innan man hamnar på en ohälsosam nivå. 

Ett sätt att bli medveten om det som händer runt omkring mig och i mina tankar, är att försöka förstå varför jag reagerar och agerar som jag gör i olika situationer. När jag förstår varför jag gör, det jag gör, så har jag fått en ökad självkännedom som kan hjälpa mig att ta rätt beslut. Hur tar jag rätt beslut? Ett mycket förenklat svar kan vara att rätt beslut kan jag ta när jag har en god självkännedom. Självkännedom varierar, men det viktiga är att jag strävar mot att få en självkännedom. När jag gör ett aktivt val genom att svänga in på självkännedomens väg, har jag kommit långt i min strävan mot att vilja lära känna mig själv så som den jag är och jag börjar erkänna och acceptera de sidor hos mig som jag inte sympatiserar med. (De positiva sidorna är mycket enklare att acceptera). Ju mer jag lär känna mig själv desto större möjlighet får jag till att respektera mig själv. 
Respekt innebär också att jag vågar respektera andra utan att vara säker på att respekten kommer att återgäldas. Det innebär att jag behöver ha en stark självkännedom, för att jag inte ska känna mig kränkt av en person som inte visar mig den respekt jag själv anser mig förtjäna. Att inte bli respekterad kan bero på att den andra personen kanske har en lägre självkännedom än vad jag har men oftast tror jag att det handlar om rädsla för att själv inte bli respekterad. (Men inom parentes, kan sägas att sättet att visa respekt för andra kan variera från person till person. Det innebär också att varje enskild person har en egen definition av vad respekt är). Att respektera en annan person behöver inte vara samma sak som att sympatisera med den andra personen eller den personens värderingar. Men när jag vågar visa andra respekt för den som de är och inte bryr mig om den illusion som de har skapat runt sin person, så kommer jag att bryta ner barriärer mellan mig och andra människor och en ömsesidig respekt har möjlighet att växa fram.

Leave a Reply

