Nattbelysning  🌚 

​Det är fascinerande att vara ute när mörkret är som tätast, strax innan dörren till gryningen öppnas på glänt. Precis då, strax innan gryningen och särskilt om det är stjärnklart, är det tydligt vilken effekt och funktion som månen har. Effekten blev så påtaglig när jag i mörkret såg skuggor och undrade hur det kunde uppstå skuggor när det var becksvart och däremellan strimmor som klart lyste upp vägen, trots att gatlyktor saknades? När jag vände mig om för att se hur nära den bakomliggande cyklisten var, för det var det jag trodde hade skapat skuggorna, såg jag att det var månen som lyste upp så starkt. Eller om man ska vara petig, hur solens strålar reflekterades mot månen ner mot jorden för att lysa upp vägen för mig. Det är en fantastisk solkapacitet när ljuset är så starkt att reflektionen från månen lyser upp så starkt att det skapas skuggor.

Det är tacksamt att månen finns som nattbelysning och att den lyser upp klart åt oss utan att blända, för att vi ska kunna se och gå samt förflytta oss, utan att vi varken behöver snubbla eller köra på något. Även om månen lyser upp klart, så lyser den inte för starkt utan ger ett lite mer dämpat ljus än vad solen ger, för att ge oss möjlighet att också kunna sova ostört.

Leave a Reply

