Lebensborn 

I boken “Barnet från ingenstans”, som är Kari Rosvalls biografi  beskriver hon sin uppväxt. Uppväxten börjar med att hon tas bort från sin mamma när hon är 10 dagar gammal. Hon letar efter vad som har hänt mellan de förlöpta 10 dagarna fram till dess att hon var ungefär 3 år, då hon adopterades. När hon är runt pensionsåldern, så visar det sig att hon är ett av de barn som ingått i Hitlers avelsprogram Lebensborn, (Livskällan). I slutet av boken skriver hon följande;

Jag blev Hitlers produkt. Han satte en etikett på mig när jag var baby. Han försökte tala om för mig vem jag var och hur jag skulle leva i världen. Men jag var inte nummer I/5431. Jag var jag. Jag var Kari. Du ska inte låta någon sätta en etikett på dig. Du ska inte låta någon tala om för dig vem du är. Du väljer vem du vill vara i den här världen. Och du har ett val.

Det här citatet utstrålar en inspirerande valmöjlighet. Jag har ett val hur jag kan vara och en möjlighet också att kunna välja vem jag vill vara. Ingen annan kan bestämma det åt mig. Om någon skulle sätta en etikett på mig och påstå att jag är på ett visst sätt, så har jag ingen skyldighet att acceptera det. Dels för att jag bestämmer själv över mitt liv och dels för att om någon skulle sätta en etikett på mig så gör den personen det utifrån ett mycket begränsat perspektiv, som enbart innehåller ytskiktet. 

Det finns en risk, vad det gäller etikettering, som kan jämföras med en elefants minne. När elefanten är liten binds den fast i ett starkt träd, med en stark kätting. Elefanten sliter för att komma loss men hur den än sliter och drar för att komma loss, så är den fortfarande fast. När elefanten är vuxen, kommer den ihåg att det inte spelar någon roll hur mycket den kämpar för att komma loss, det går inte och på så sätt kan den hållas på plats med ett rep bundet i en liten påle, som den lätt skulle kunna dra upp, för att sedan promenera iväg. 

Det kan också jämföras med när jag bestämde mig för att inte kunna göra en sak, oftast i ungdomen och det lever kvar när jag är vuxen men då finns oftast inte begränsningen kvar. Det är därför viktigt att expandera tankarna och göra en identifiering av mig själv, för att veta vem jag är och vad jag vill.

Min enda skyldighet jag har, är att vara sann mot mig själv. 

Leave a Reply

