Familjelukter 

Familjelukter blir särskilt påtagna när man kommer hem till någon. Lukten känns och är klart märkbar de första sekunderna innan näsan vänjer sig vid den. I vissa hem känner man ingen familjelukt alls och ibland finns där bara en svag nyans, som försvinner ganska snabbt. Det blir också påtagligt när man t.ex. får kläder av någon för då luktar de kläderna väldigt mycket av den personen fram till dess att de har använts och tvättas. Anledningen kan vara att man har näsan mycket närmare plagget än vad man har när man umgås. Men efter tvätten ändrar plagget lukt, till den nya familjen som plagget har integrerats i.

Familjelukten är en speciell lukt som inte har med hur rent plagget eller hemmet är, inte heller beror lukten av yttre omständigheter, som mögel eller rökning utan den är karaktäristisk för just den personen eller den familjen som bor där. Mögel och rökning kan däremot bidra till att den personliga lukten drunknar i dessa mer påtagliga lukterna. När man bor i samma familj så känner man inte den egna lukten och jag har t.ex märkt att när jag kommer hem till mina föräldrar så känner jag inte den lukten så tydligt men, däremot när jag hälsar på svärföräldrarna så känner jag deras specifika lukt.

Jag märkte tydligt, min brors specifika lukt när jag fick en kasse med kläder från honom och även när jag fick låna en t-shirt från en arbetskamrat på ett sommarjobb så luktade den just som den personen och lukten är en del av den personens identitet. Lukten är en del av vad den personen är tillsammans med sitt utseende och beteende.

Jag uppfattar att lukterna var mer kännbara när jag vara yngre och det kan finnas olika anledningar till det. Bland annat att jag kanske hade mycket bättre luktsinne då, alternativt att renoveringar som utförs i olika hem tar bort personlukten eller att vi använder mer parfym nu än tidigare som distraherar den personliga lukten?

Leave a Reply

