Imponerande 

Varför känns det roligt och bra när någon blir imponerad av det man gör?  Är det för att man känner sig bekräftad? T.ex när någon på gymmet imponeras av att jag orkar lyfta de vikter som jag gör fast det jämförelsevis inte är tungt för dem som säger det, så får jag ändå en nöjd tillfredsställd känsla som innefattar glädje och stolthet. Hade jag klarat mig utan de känslorna? Ja, men de känslorna blir en liten extra krydda och kanske också ett bevis på att träningen går framåt. 

En annan vinkling är att den som imponeras, har gjort en omvärdering  av mig. Vilket innebär att jag inte längre är bedömd efter en förutfattad åsikt utan jag har blivit bedömd, lite närmare den person som jag egentligen är. Om någon blir imponerad av det jag gör eller lyfter, så ger det en indikation på att personen i fråga tänkte något annat om mig som dementerades i och med att personen imponerades. Personen blev tvungen att i och med imponeringen göra en omvärdering av sin första åsikt om mig som person och förhoppningsvis är omvärderingen till det bättre. Det skapar en känsla av att den andra personen försöker att se mig utifrån den jag är och inte utifrån ett antagande, som den personen hade innan omvärderingen. Eller så kan man uttrycka det som att personen försöker att se bortom det skal som visas upp för att få reda på vem det är som finns inuti. Det visar på personens intresse för mig som person och inte i första hand för det jag presterar och det skapar en glädje hos mig, trots att det var prestationen som det började med. 

Leave a Reply

