FilminnehĂ„ll eller manus đŸŽ„Â 

I tidningen “Film pĂ„ bio” beskrivs kommande filmer och de filmer som redan gĂ„r pĂ„ bio. HĂ€r har man beskrivit en film som gĂ„r pĂ„ bio med bl.a. de hĂ€r orden; “Den handlar om krigets natur och vad som krĂ€vs för att göra nĂ„gonting viktigt som tjĂ€nar till ett högre syfte”.

Utan att ha sett filmen, men fĂ„tt den beskriven för mig av min bror sĂ„ verkar det som att hela filmen Ă€r en enda lĂ„ng krigsscen och dĂ€r alla dör pĂ„ slutet. Kan krig tjĂ€na till ett högre syfte? Jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig det, eftersom krig oftast handlar om att lyda order frĂ„n en överordnad. Det ger spontant kĂ€nslan av att, om det skulle finnas ett högre syfte sĂ„ rör det inte den enskilde personen, utan snarare kanske en hĂ€rskares eller ledares syfte för en nation eller imperium. Men kriget kan ju vara en vĂ€ckarklocka för de enskilda individerna som har tvingats att ingĂ„, och i och med det kan den enskilde individen triggas till att göra nĂ„got viktigt för att uppnĂ„ ett högre syfte.  

(Jag har haft en arbetskamrat som finns till tack vare ett krig. Kriget tvingade pappan att fly och tack vare flykten sÄ trÀffade han mamman. Det Àr nog det enda positiva och som dessutom kan ha haft ett högre syfte som jag kommer pÄ i samband med krig).

Vad Ă€r viktigt att göra för att uppnĂ„ ett högre syfte? Enormt mĂ„nga filmer handlar om att det finns en person som Ă€r duktig eller bĂ€ttre Ă€n genomsnittet pĂ„ att göra en sak eller har en speciell talang eller Ă€r utvald pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. Det Ă€r dĂ„ ocksĂ„ vĂ€ldigt vanligt att det finns nĂ„gra enstaka eller ingen alls som kĂ€nner till “hemligheten” och resten tycker att vederbörande Ă€r typ en tönt. Det finns oftast tvĂ„ olika slut, men de fyller i princip samma syfte. 

  1. Det ena Ă€r att huvudpersonen blir “rĂ€ddad”, “lyfts upp”, “fĂ„r en egenskap eller talang synliggjord” alternativt “att rötterna med t.ex ett rikt arv” mm. visualiseras av den “andra” huvudpersonen,  den som Ă€r respekterad och som alla andra ser upp till. Det innebĂ€r att en vĂ€g skapas, sĂ„ att den “töntiga” huvudpersonen ocksĂ„ blir respekterad och erhĂ„ller samma status som den respekterade huvudpersonen. 
  2. Det andra Ă€r att huvudpersonen blommar ut i den “hemlighet”, som den har gĂ„tt och ruvat pĂ„ under hela filmen (livet) och i samband med anvĂ€ndandet av “hemligheten” blir huvudpersonen hyllad och respekterad. 

Är syftet med filmerna att inge en slags passiv förhoppning om att jag kan bli rĂ€ddad frĂ„n det liv eller den situationen som jag befinner mig i utan minsta anstrĂ€ngning frĂ„n min sida? Sitter vi och vĂ€ntar pĂ„ att andra ska ge oss Ă€ra och berömmelse för att vi tror att vi kĂ€nner rĂ€tt personer eller har rĂ€tt kontaktnĂ€t, bor i rĂ€tt omrĂ„de eller kör rĂ€tt bil men utan att ens bidra sjĂ€lva till att det ska intrĂ€ffa? Eller lider vi av en falsk blygsamhet och dĂ€rför vĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon ska komma och lyfta fram oss? Eller handlar filmerna om att jag ska ta itu med mitt liv och börja anvĂ€nda de resurser och talanger som jag har?

Beroende pĂ„ vilken tolkning jag gör av de filmer som Ă€r beskrivna enligt ovan kan jag antingen fĂ„ falska förhoppningar och om mot förmodan, den filmiska situationen skulle intrĂ€ffa sĂ„ Ă€r chansen 1 promille, om ens det, eller en tigger. De falska förhoppningarna som kan tolkas via den hĂ€r typen av filmer skapar en passivitet som hindrar mig frĂ„n att aktivt ta kontrollen över mitt eget liv. Men filmerna kan ocksĂ„ vara en tigger till att sporra mig att ta vara pĂ„ de resurser och talanger som jag har och utifrĂ„n dem vara den hjĂ€lte eller hjĂ€ltinna som Ă€r ett av de högre syften med mitt liv. 

Leave a Reply

