Närvaro 〽 

För mig är närvaro av en person inte bara att den finns i samma rum, utan att den också är i rummet rent mentalt för att kunna konversera. Det finns också en egen närvaro som handlar om var jag har mitt fokus. Det fokuset har jag när jag är fullt medveten om det jag gör och inte tänker på andra saker samtidigt. Vilket kan inträffa när man har låst dörren och sekunden efter undrar; låste jag dörren? För att sedan dra i handtaget, för att få det bekräftat eller dementerat. Vilket är ett typiskt exempel på att vara fysiskt, men inte mentalt närvarande. 

En annan vinkling av närvaro blir påtaglig när siktsträckan är begränsad. Den typen av närvaro slog mig när jag cyklade i en uppförsbacke i näst intill totalt mörker. Det gick, varken att se lutning eller längd på uppförsbacken. När jag inte fokuserade på om det var trögt att trampa eller hur långt det var kvar av backen utan bara hade fokus på varje sekund, så blev jag varken mentalt eller fysiskt trött, jämfört med om det hade varit samma situation i dagsljus. Det var ungefär som att jag var en punkt på en linje i en graf, där linjen kan luta antingen uppåt eller nedåt, men en punkt på linjen lutar inte, eftersom den är en markering av ett nuläge. Linjen i grafen kan jämföras med livet och dess upp- och ned-försbackar. Ju mindre den punkten är i grafen eller en mer verklighetsnära beskrivning, ju kortare tidsintervall som jag fokuserar på i livet desto större blir medvetenheten om nuet. Om jag tar uppförsbacken i mörkret som ett exempel, så är möjligheten att skapa sig en uppfattning om både lutning och längd mycket begränsad. I den begränsningen finns friheten till att vara helt närvarande i nuet eftersom jag inte har möjlighet att se slutet på backen eller formulerat på annat sätt, vad som händer i framtiden. Det går varken att se eller finns anledning att oroa sig för framtiden, när man befinner sig i nuet. I den här mentala närvaro av varje sekund blir alla intryck mycket starkare. Om intrycken skulle beskrivas i färger, så är det ungefär som att världen hade gått från att vara gjord i pastellfärger till att bestå av starka klara färger. Ungefär som när man är på semester och upplever allting för första gången. Allt är bara nu, igår och imorgon finns inte och kan därför inte kräva uppmärksamhet. 

Att fokusera på nuet är det som vi kan göra riktigt bra. Att vara nostalgisk och tänka på det som har hänt kan vara ett trevligt sätt att umgås på och kan sprida glädje med många glada skratt, men det håller inte att enbart bygga livet på nostalgi. Att planera för framtiden är bra på sitt sätt, för det ger ett långsiktigt förhållningssätt till saker man ska göra eller om man vill spara ihop till något som man önskar sig, men att leva livet enbart med planering gör att man missar dagen som är nu. Att leva i nuet med en genuin närvaro, är det som är livet här och nu.

Ha ett riktigt gott och underbart nytt år, här och nu.

Leave a Reply

