Det lilla ljus jag har 

Rubriken är en del av en sång som vi sjöng i söndagsskolan. Jag kom att tänka på den sången på morgon när jag satt och åt frukost och tittade på det tända datumljuset som vi varje år brukar köpa, för att kunna tända en liten stund varje dag mellan 1 – 24 december. Det slog mig då att ljuset brinner med en klar låga. Den klara lågan fick mig att associera till den gamla söndagsskolesången, där en del av texten är att ljuset ska lysa klart. 

En av verserna är; “jag sätter det ej under skäppan, nej. Det ska få lysa klart”. Ordet “det” i sången syftar på ljuset. Jag funderar på vad innebörden är med att sätta något under skäppan. Uttrycket kan stå för att man döljer ljuset för omvärlden så att det inte ska lysa så starkt. Min tolkning av versen är att om jag skulle vara ljuset som sattes under skäppan, så skulle det kunna vara en symbol för att jag har påverkats av jantelagen vilken då har förminskat mig, alltså jag lyser inte i min fulla styrka. Det är inte meningen att jag ska göra mig osynlig och dölja den jag är, utan tanken är att jag ska lysa starkt och klart. Mitt klart lysande ljus eller personlighet ska bidra till att inspirera andra till att göra det som de tror på och har talang för. 

Det finns en annan vers som är; “Frestaren ville blåsa ut, men det ska få lysa klart”. Vad säger den versen? Utifrån min synvinkel så finns det, de som vill få mig att känna mig missmodig och nedstämd, oavsett vad deras motiv är så skapar de en längtan hos mig att vilja försvinna, att bara få slippa konfrontationen och att vara spänd på var och när deras nästa attack kommer. Symboliskt är det vid den och liknande situationer, som ljuset blåses ut och den klara lågan försvinner och det finns inget som varken lyser upp eller värmer. Ett släckt ljus är som när livslågan har försvunnit, man lever men inte mycket mer. När mitt ljus har släckts så vissnar jag och dör psykiskt och andligt och det tar död på all min positiva kreativitet. Om jag kan bortse från de människor som suger ut min livslåga, vilket inte är lätt, då kommer jag att få ett rikare liv. När jag låter lågan lysa klart i mitt liv, då blommar jag ut och har ynnesten att få vara mig själv. 

Leave a Reply

