Diss 🆚 Respekt 

Jag har lagt mĂ€rke till att det finns en del som har ett lite anstrĂ€ngt förhĂ„llande till invandring av mĂ€nniskor som av olika anledningar har varit tvungna att ge upp allt i sin kamp för att överleva. En av anledningarna till det anstrĂ€ngda förhĂ„llandet, tror jag kan vara, att de tar med sig en annan kultur, som inte liknar den som vi har eller som vi Ă€r vana vid. Det skulle kunna beskrivas som en kulturkrock. 

Vad innebĂ€r en kulturkrock? Min definition av det, vilket inte behöver vara rĂ€tt, Ă€r att nĂ€r vi möts som mĂ€nniskor sĂ„ har vi ett bagage med oss som pĂ„ olika sĂ€tt harmoniserar med andra mĂ€nniskors bagage. I bagaget ryms ett helt spektra frĂ„n uppvĂ€xten och senare erfarenheter av bl.a. upplevelser, talanger, bemötande, matvanor, attityder och oskrivna regler. 
Jag undrar om det inte Ă€r de oskrivna reglerna som pĂ„ ett eller annat sĂ€tt Ă€r den största boven i dramat? För i de oskrivna reglerna finns det vĂ€ldigt mĂ„nga antaganden som man tror att den eller de andra Ă€r fullt införstĂ„dda i, vilket oftast inte Ă€r sĂ„. NĂ€r det gĂ€ller oskrivna regler behöver vi inte gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt som till andra nationaliteter, det rĂ€cker med att se pĂ„ de som Ă€r frĂ„n en annan familj, med samma nationalitet. Ett enkelt exempel kan vara pĂ„ vilket sĂ€tt man firar jul och vilken typ av mat som Ă€r ett mĂ„ste för vissa personer men inte för andra. Eller bara en sĂ„ enkel sak som, hĂ„rt eller mjukt bröd till dopp i grytan. 

Tendenserna av antaganden och oskrivna regler syns Ă€ven i arbetslivet, i de fall dĂ€r man inte förstĂ„r varandras arbetssĂ€tt. Det kan vara förstĂ„eligt, eftersom man jobbar heltid med en arbetsuppgift och hur ska man ha möjlighet att hinna sĂ€tta sig in i ytterligare ett annat arbete, samtidigt som man sköter sitt eget? DĂ„ skulle man behöva jobba mer Ă€n en fulltid och det kan vara ganska tufft. PĂ„ en arbetsplats finns det en del som försöker dölja sin egen okunskap genom att anta en “jag vet bĂ€st attityd”, vilket ofta resulterar i skitsnack och en diss av en person eller avdelning, som anses ha ett “ologiskt” eller obegripligt arbetssĂ€tt. Att ha den attityden ger inte utrymme för en dialog eller försök till att förstĂ„. 

Dissen ger tre effekter. 

  1. Den visar pĂ„ att personen som har dissat, har en total oförstĂ„else för helheten av vad respektive arbete eller nationalitet har för begrĂ€nsningar och möjligheter. Det ger signaler om en respektlöshet och trĂ„ngsynthet för motparten. 
  2. Agerandet Ă€r ett dĂ„ligt sĂ€tt att lyfta fram sig sjĂ€lv, genom att trycka ner nĂ„gon annan. Men bara för att det Ă€r dĂ„ligt, sĂ„ innebĂ€r det inte att gemene man Ă€r medveten om det och försöker arbeta bort det. Men om ett barn hade agerat pĂ„ samma sĂ€tt, sĂ„ skulle barnet ha blivit tillsagt. Det dĂ„liga beteendet kan bero pĂ„ att vi blir ganska nĂ€rsynta nĂ€r det gĂ€ller vĂ„rt eget agerande och ser inte effekterna av det pĂ„ samma sĂ€tt som nĂ€r ett beteende betraktas pĂ„ lite avstĂ„nd. Andra personer har vi möjlighet att se pĂ„ lite avstĂ„nd och dĂ€rför kan vi lĂ€ttare göra en bedömning av andra Ă€n av oss sjĂ€lva. 
  3. Sista punkten Ă€r lite motsĂ€gelsefull. Men om nĂ„gon pratar med mig och i samtalet dissar en tredje part, sĂ„ skapas omedvetet ett förtroende. Det innebĂ€r att jag kĂ€nner att den som dissar har ett förtroende för mig, i och med att den berĂ€ttar om sitt “problem”. Det kan ocksĂ„ skapa ett accelererande skitsnack för att bekrĂ€fta “förtroendet”.

PĂ„ vilket sĂ€tt skulle man kunna mota bort det hĂ€r fenomenet? Eller i alla fall bearbeta det sĂ„ att det minskas? Jag tror att jag behöver mod till att börja försöka respektera andra, trots att jag inte förstĂ„r deras agerande. Jag tror ocksĂ„ att jag behöver mod till att vĂ„ga analysera och öka medvetenheten om mig sjĂ€lv och mitt egna agerande mer djupgĂ„ende. 

Leave a Reply

