Möten i skogen 

Jag tillhör den kategorin som cyklar till jobbet. Det är ett enormt privilegium. Dels för att vara frisk och stark till att ha möjligheten att kunna cykla och dels för de många nära upplevelser av vilda djur på nära håll. 

Det förälskade andparet som simmar runt i de små pölarna, verkar utforska sin omgivning lite sporadiskt. Det finns inget organiserat över deras utforskning, det är lite mer av arten; Oj,det här verkar spännande det måste vi titta lite närmare på. Eller; undrar vad det kan finnas här, det verkar intressant. De har ingen stress över att de måste hinna med mer än vad de orkar, utan tar det som det kommer med en öppen nyfikenhet. 

Jag passerar även en fågeldamm eller liten sjö, med många olika typer av fåglar. Jag vet inte namnen på alla arter som uppehåller sig där, förutom änder och koltrastar, även om just koltrastarna inte är vid sjön. De har en hel liten sjö till sitt förfogande, men de verkar ändå trivas bäst vid strandkanten alldeles där grusvägen går. De ser ut att vara väldigt sociala och trivas bra i varandras umgänge, oavsett vilken fågelart de tillhör. Faktum är att det verkar vara viktigare med den sociala gemenskapen än de fågelarter som ingår i den sociala gemenskapen. De som utstrålar mest trygghet är änderna. De ligger på grusvägen med näbben inkilad under vingen och blundar, kanske är gruset skönt uppvärmt under sommaren, med tanke på att grusvägen just här är mer exponerad av sol än på resten av sträckan. De verkar inte alls bry sig om att det passerar folk som cyklar, går, springer och där många även har med sig en eller flera hundar. Det är som att änderna äger vägen, de tar den plats som de anser sig ha rätt till. 

Under hösten syns många grodor. De har ungefär samma färg som grusvägen, brunaktiga med mörkare fläckar på ryggen. Storleksmässigt kan de vara ungefär 3cm i diameter med benen inräknade. När de sitter stilla är de omöjliga att se och kunna väja för. Det verkar som att de oftast hoppar för att ta sig från en punkt till en annan. Grodornas rörelsemönster är inte som fjärilar, vilka verkar förflytta sig på känsla, nyfikenhet och ingivelse. När alla grodorna ska ta sig över samtidigt, ser det ut som att hela vägen gungar eller flyter från vänster till höger, vilket skapar en kul effekt. 

Vägen kantas av flertalet koltrastpar, där hannarna verkligen är kolsvarta med en klart lysande gul näbb. Honorna är mer brunmelerade och smälter in i bakgrunden, men de är oftast tillsammans. Hanen sitter oftast mellan vägen och diket och honan mellan diket och skogen där de letar efter något spännande. De väntar in i det längsta innan de flyger upp och iväg. Det är först när jag kommer någon meter ifrån som jag ser att det är ett koltrastpar som tillsammans har varit på platsen invid vägen, i och med att honan i princip är osynlig, åtminstone för mitt otränade öga.

Endast en gång har jag nästan cyklat på en älgkalv. Den stod också utmed vägen vid en mycket smaskig buske. Den såg ut som om det var den godaste busken som den någonsin hade ätit av och var oerhört fokuserad på busken. Jag stannade till en stund för att ge älgkalven möjlighet att se mig eller kanske känna lukten av mig och kanske, i och med det, förflytta sig men den var helt absorberad av busken. Efter att ha studerat kalven ett tag bestämde jag mig för att lite försiktigt cykla framåt. Buskens attraktion var större än förväntat. När jag var mellan 1-2 m ifrån, tittar kalven upp och undrar hur den människan hade kunnat komma så nära utan att kalven kunnat upptäcka den? Lite skrämd av närgångenheten av en människa, tar kalven ett förvirrat språng, först mot mig och sedan snett från mig in till tryggheten i skogen. 

Under vissa sträckor där omgivningen är mest skog och särskilt under våren kan man omges av en fantastisk symfoni av fågelkvitter. Det låter nästan tropiskt. Otroligt vad glada fåglar låter när de kvittrar. Den glädjen smittar av sig och efter att ha passerat den sträckan har ett stort leende spridit sig över hela ansiktet.

Ibland och oftast när vägen går utefter vattnet, går det att höra ett intensivt smatter. Har man tur, går det t.o.m att se en hackspett. De ger ett energiskt intryck, i och med att deras arbete låter så intensivt och fokuserat. Jag undrar om de har ett vidvinkelseende, så att de kan upptäcka om en fara närmar sig, när de arbetar så fokuserat? 

Mer vanligt är rådjur som antingen korsar eller springer parallellt med grusvägen. Rådjur syns åtminstone någon gång per månad. Ett otroligt vackert djur i skogen, men kanske inte fullt så uppskattat i trädgården när jordgubbslandet har länsats. 

Ett djur som gjorde mig otroligt glad och fascinerad av att se, var räven. Det var på ett ställe där jag under flera år har känt den något sura lukten av räv och på några meters avstånd ser jag att den tassar över och stannar på lagom avstånd (kanske 20m) in i skogen, för att kunna studera mig. Räven var lika nyfiken som jag och vi stod länge och beundrade det vackra vi såg. Jag har ofta tänkt att det här är ett minne som måste sparas, det kommer inte att bli möjligt en gång till. Men för inte så länge sedan, flera år efter att jag såg jag den fösta räven, så fick jag möjlighet att en gång till få se en räv. Den var så otroligt vacker med en tjock yvig svans. Det var helt fantastiskt trots att den snabbt kilade iväg in bland buskarna. 

Det finns ett annat djur som också har en yvig tjock svans och det är ekorren. En fantastisk liten varelse som på något sätt verkar kunna upphäva tyngdlagen. Den kilar upp och ner för trädstammarna, som om det inte existerade någon dragningskraft mot jordens yta. Under de varma månaderna av året har den en vacker rödbrun päls som under de kalla månaderna skiftar åt det mera brunsvarta hållet. Ögonen är mycket mörka, ser nästan svarta ut och ger ett piggt och upplivande intryck. 

För mig är det helt fantastiskt att få ta del av djurens vardagsliv och det vilar en enorm harmoni i närvaron av de här upplevelserna. Den enda sammanfattning som går att göra, är ett stort TACK.

Leave a Reply

