Associationer 

Det är intressant hur vissa saker triggar igång olika tankebanor och vad det är som gör att hjärnan gör de associationerna som den gör. Jag har ingen aning om hur det fungerar, men jag tycker att dess effekt är kul. 

Som exempel kan jag nämna några saker som jag associerar till olika personer. Jag har en lång smal och mörk arbetskamrat som av någon anledning är så otroligt lik Kanin i Nalle Puh. Jag tror att det har med likheten på Kanins kraftiga ögonbryn och det smala ansiktet. 

För en av cheferna på jobbet, så är låten “A working class hero” av John Lennon bara så perfekt. Den accosiationen fick jag efter att ha suttit bredvid den chefen på en sommarfest och då fick veta att det lilla samhället där uppväxten hade tillbringats i, inte var så speciellt trevlig. Det triggade igång att särskilt ett stycke har etsat sig fast hos mig och det är; “they hate you if you’re cleaver and they despise fool”.

Ytterligare en av cheferna på jobbet ger mig en kraftig association till Hjärter dam, i “Alice i underlandet”. Här är det främst likheten mellan deras stora huvuden. Men det här skapar också en del koncentrationssvårigheter när berörd chef ska hålla utbildningar. 

Det finns även två långa, smala och vältränade killar på gymmet där associationerna spontant går till filmen “Brokeback Mountain”, trots att de inte ser ut att vara ihop. 

Vid ett annat tillfälle så tecknade jag de som arbetade på samma avdelning i form av hur jag tyckte att de var, som blomma. Det blev en bukett, även om den inte var tecknad efter definitionen bukett. Den blomma som jag associerarde varje person till, var en kombination av hur personen är ihop med var respektive blomma antingen växte eller egenskaper som kunde utvinnas av blomman.

T.ex en kollega som alltid var först när det hände något tecknade jag som en vintergäck, eftersom den alltid är först upp på våren. För den som symboliserades av en ros, fanns det två anledningar, dels var det för det hetsiga temperamentet och dels för den fina insidan. Pionen var mer för att personen tycker om pioner. Liljekonvaljen för den eleganta och nätta personen. Blåklockan till den personen som inte vill sticka ut, blåklockan växer på en äng tillsammans med många andra och sticker inte ut som enskild blomma. Scillan växer tillsammans med andra scillor och symboliserade personen som vill att alla ska lyssna på dens roliga historier. Krokusen med dess värdefulla saffran blev symbol för personen med värdefull och intressant kunskap. 

Nu är jag enormt nyfiken på vilka associationer som du har. 

Leave a Reply

