Ovärderlig 

I boken “Mod att möta förändringar” av Inga-Lill Valfridsson skriver hon på sidan 73 :

“Den som presterar för att bevisa sitt eget värde, kommer aldrig att bli nöjd. Det är en omöjlighet eftersom du är en ovärderlig människa.” 

De första känslorna som kom över mig när jag läste det var, avslappning och harmoni. Varför just de känslorna? För att texten signalerar att det inte spelar någon roll hur mycket jag kämpar och sliter med olika saker, för att ha det som en språngbräda för att bli sedd, bekräftad och högt värderad. Jag är ovärderlig oavsett hur min prestation ser ut. I och med det så kan jag slappna av och fokusera min energi på det som bygger upp mig på rätt grunder. Jag har märkt att det som byggs upp på fel grunder har en tendens att rasa ihop oavsett hur mycket energi jag lägger på det. 

Det skapar hos mig en befriande möjlighet att fokusera på känslan av den djupa glädjen i att få känna mig ovärderlig och fri. Fri till att vara mig själv oavsett situation. Men känslan av att vara ovärderlig och fri, är en övertygelse som måste komma inifrån och kan aldrig skapas av faktorer utanför mig själv.

2 thoughts on “Ovärderlig 

Leave a Reply

